I går købte jeg en ny computer i den lokale biks for en af min venner. Den havde en nydelig Asus fladskærm, men da jeg fik den sat til, stirrede en enkelt grøn pixel mig trodsigt i øjnene. En pixelfejl - lige midt i synsfeltet!
"Irriterende", tænkte jeg og troede naivt, at problemet var begrænset til, hvordan man får skærm, flamingodimser, ledninger, CD'er og manualer stoppet pænt tilbage i en genstridig kasse - og så en gåtur ned af strøget for at få en bytter. Men nej.
Ekspedienten i computerbutikken kunne fortælle, at fladskærms-producenterne var blevet enige om at de kun ombytter skærme, der har 3 sammenhængende eller 5 spredte pixelfejl! Ellers skulle man købe fladskærme med "Zero-Bright-Dot Warranty".
Han kunne ikke tage skærmen tilbage, men var enig i at den var svært dårligt placeret, den pixel dér.
Jeg kunne tydeligt se dem for mig - spredte og sammenhængende grønne pixels overalt - alt imens jeg forsøgte at lægge mig fast på en taktik. Var det den gode og trofaste kunde, der skulle appellere til ekspedientens samvittighed eller den aggressive, der tændte af og truede med bål og brand.
Nu har jeg efterhånden brugt en del egne og andres penge i forretningen, så jeg forsøgte mig med tudefjæset, selv om mit temperament klart hældte til den anden side. Hvilket i dette tilfælde var det rigtige valg - efter en del argumenteren og et opkald til Asus, hvor han fik bekræftet, at de sandsynligvis ikke ville tage den tilbage, stak han mig alligevel en ny skærm:)
Så slutteligt havnede aben hos computerbutikken. Bedre end at den sad på mine skuldre, men alligevel...
Hvad hvis jeg havde haft købt skærmen over nettet - eller i en kæde - så havde de etiske argumenter nok ikke fået en ny skærm over disken.
Så vogt Jer for pixelfejl - be om at se fladskærmen tændt i butikken, inden I tager den med hjem eller få en forsikring om, at de vil tage den retur, hvis den har så meget som én forfløjen pixel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar